Sākas "Ditas Rietumas Eiropas kino festivālu izlases" pavasara cēliens un zināmi pirmie trīs seansi.
Priecājos, ka arī šajā pavasarī varēsim Cēsu skatītājus iepazīstināt ar būtiskām Eiropas un pasaules filmām, kuras savu atpazīstamību ir ieguvušas pasaules nozīmīgākajos kinofestivālos – Kannās, Venēcijā, Berlīnē u.c. Gada sākums ir laiks, kad vēl turpinās aizgājušā gada līderu noteikšana, jo tikai martā tradicionāli norisinās Amerikas Kinoakadēmijas balvas Oskars ceremonija, Francijas kinoakadēmijas balvas Cēzars ceremonija, jā, un tagad arī Latvijas Lielais Kristaps. Ciklā, ko aizsākām jau 2018.gadā, gan izpaliek Latvijas filmas, jo tās skatāmas Cēsu kino repertuārā. Filmu izlasēs, ko piedāvājam jau septīto gadu, akcentējam filmas, kas ir kļuvušas par notikumiem gan festivālu, gan arī pašu kino veidotāju pieredzē. Vienmēr ar lielu prieku viesojos Cēsīs, jo šeit patiešām ir publika, par kādu var sapņot jebkurš filmu veidotājs un arī lektors – zinātkāra, pacietīga, atvērta dažādiem kino valodas izaicinājumiem un mākslinieciskiem eksperimentiem. Paldies par to!
Kino teorētiķe Dita Rietuma
Pavasara ciklu iesāksim 2. februārī ar austriešu režisores Marijas Kreicere filmu Korsete (Corsage), kas kļuvusi par vienu no aizvadītā gada pamanītākajām lentēm. Turklāt tā ir konkurētspējīga arī patlaban aktuālajā ASV nozīmīgāko kino balvu sacensībā. Korstete akcentē Austrijas Elizabetes - Sisi - brieduma gadus un problēmas, ko atnesusi ķeizerienes 40. dzimšanas diena. To skaitā – arī vientulības un vītuma sajūtu. Galveno lomu filmā spēlē aktrise Vikija Krīpsa, kas par darbu šajā filmā jau ir saņēmusi balvu kā labākā Eiropas aktrise. Pati filma ir artistiska, feministiska un drosmīga spēle ar vēstures un ķeizarienes dzīves faktiem.
Turpinājumā, 16. februārī, būs skatāma filma, ko droši var dēvēt par vienu no veiksmīgākajām debijām pērnā gada britu un arī Eiropas kino - "Pēc saules". Pirmizrāde notika vienā no Kannu kinofestivāla programmām, kam sekoja neprognozēts šis filmas popularitātes vilnis. Intīmais, personiskais un arī autobiogrāfiskais jaunās britu režisores darbs sakņojas kvalitatīva Eiropas kino tradīcijās. Ārēju darbību aizstāj sajūtas, nojausmas, nianses - tas viss gados jaunā tēva (lomā Pols Meskāls) un viņa pusaugu meitas (Frenkija Korio) attiecībās. Meitenes vecāki dzīvo šķirti, un vasaras ceļojums ar tēvu uz kādu no Turcijas kūrortiem jaunajai meitenei ir īpašs. Tikko nojaušamas detaļas un zīmes liecina par tēva iekšējo krīzi, kuru viņš cenšas neizrādīt savam bērnam. Personisks, smeldzīgs un pārliecinošs darbs.
Kā trešā šobrīd jau zināmā cikla filma 2. martā gaidāms Islandes režisora Hlinura Palmasona jaudīgais darbs Dievzeme". Tas atbildīs skatītāju priekšstatiem par Islandes mākslas kino – skarba, gleznaina daba, tās norūdīti varoņu raksturi un likteņi. Palmasons ir arī mākslinieks, tālab viņa filmās ļoti būtiska ir vizualitāte, ne tikai stāsts. (Cēsīs esam skatījušie šī režisora iepriekšējo filmu “Balta, balta diena”, 2019). Dievzeme ir drāma, tās galvenais varonis - jauns mācītājs, kura saskarsme ar Islandes iedzīvotājiem, pamodina ne tikai dievišķo, bet arī ellišķo. Filmas skaudrais, lakoniskais stils un saasinātās cilvēciskās kaislības atsauc atmiņā Skandināvijas kino klasiķa Ingmara Bergmana darbus. Filma Dievzeme savu ceļu pasaulē sākā Kannu festivālā, savukārt Starptautiskajā Rīgas festivālā tā ieguva galveno balvu.
23.martā cikla ietvaros deviņām ASV Kinoakadēmijas balvām Oskars nominēto filmu Inišerinas banši.
30.martā franču melodrāmaVairāk nekā jebkad, kam vajadzēja būt vienai no 54 filmām talantīgā, populārā Francijas aktiera Gaspara Uljēla filmām un lomām. Diemžēl tā kļuva par aktiera mūža pēdējo darbu.
Biļetes uz seansiem nopērkamas koncertzāles kasē, Biļešu Paradīzes tīrdniezības vietās un internetā www.bilesuparadize.lv.